Omega-3 og fet fisk

Spiser du en skive med Stabbur-Makrell, dekker du det anbefalte dagsbehovet for omega-3.

Omega-3 er sunne fettsyrer som er viktig for alle cellene i kroppen, men som den ikke klarer å lage selv. Det vil si at vi må få omega-3 gjennom det vi spiser.
Fet fisk og tran er våre viktigste kilder til omega-3. Fet fisk som makrell er også en super kilde til vitamin D. Omega-3 fettsyren DHA er spesielt viktig for optimal utvikling av hjernen, nervesystemet og synet.

Det er også godt dokumentert at omega-3 fettsyrer er viktige for hjertet og blodomløpet. Fettsyrene bidrar til å holde blodåreveggene glatte og smidige, slik at blodet flyter lettere gjennom blodårene. 
I korte trekk kan en si at jevnlig tilførsel av omega-3 er alfa og omega for å opprettholde en god helse gjennom hele livet. Dette er helt sunt og helt sant.

Viktig kilde til vitamin D 

En fordel med fet fisk er at det også er en kilde til vitamin D. En av to nordmenn får i seg for lite vitamin D. Dette vitaminet får vi både fra solen og via maten vi spiser.
Vitamin D er nødvendig for at kroppen skal kunne ta opp kalsium, og er dermed en forutsetning for en sterk benbygning. I Norge, hvor vi har litt lite sol, er fet fisk og tran gode kilder til vitamin D.