Får du nok vitamin D?

Nordmenn ser for lite til vår viktigste vitamin D-kilde, solen. Heldigvis kan vi gi kroppen de viktigste næringsstoffene gjennom mat.

– Sollys er en viktig kilde til vitamin D i kroppen vår, men lite sol, bosetting langt nord og mørkere hudfarge betyr at det er viktig å få tilført vitaminet i kosten også, sier ernæringsfysiolog hos Orkla Foods Norge, Linn Anne Bjelland Brunborg.

Godt for musklene

Det er viktig å dekke dagsbehovet for alle de ulike næringsstoffene gjennom hele livet. Noen er enklere å få i seg enn andre siden det er mange kilder til dem. Vitamin D er et av næringsstoffene mange får for lite av. Funksjonen til dette vitaminet er blant annet opptak av kalsium i kroppen, som over tid kan hjelpe til å motvirke benskjørhet og andre muskelsykdommer, spesielt blant de eldre.

- Kalsium spiller for eksempel en avgjørende rolle for riktig funksjon av musklene våre. Det er derfor svært viktig med nok inntak av vitamin D, sier Bjelland Brunborg.

Et lettere valg

Men fortvil ikke, løsningen kan være enklere enn du tror: spis mer fisk! Fet fisk. Det er både godt og sunt, og gir deg ekstra påfyll av vitamin D. 
Stabbur-Makrell løser noe av problemet. Det er viktig å etablere gode spisevaner tidlig, og for mange er Stabbur-Makrell det viktigste bidraget til fisk i kosten.

- Det er selvfølgelig snakket mye om marine omega-3-fettsyrer og vitamin D, men i tillegg er det jo en veldig god proteinkilde med gunstig aminosyresammensetning, sier produktutviklingsdirektør i Orkla Foods Norge, Trond Soot.

Han mener Stabbur-Makrell gir en god start på dagen, og at den bidrar til å holde konsentrasjonen oppe i langt større grad enn mange andre pålegg.

Da er det ikke noe å lure på: Stabbur-Makrell er et godt alternativ for å få i seg nok vitamin D!